Interviu cu mine in Metropotam.


Jobul saptamanii: impresar – interviu cu Andreea Talmazan
Postat de Ioana in Interviuri | 20 Mar 2008, 18:52 | (0)

Saptamana aceasta avem ceva mai special pentru voi: in caz ca visati sa lucrati in show-biz, dar nu va prea place lumina reflectoarelor si nu cantati decat la dus, acum aveti ocazia sa aflati de la un profesionist ce inseamna si cum ajungi impresar. Am stat de vorba cu Andreea Talmazan, manager Vita de Vie.

Ce este un impresar?

Impresarul este acea persoana care se ocupa de interesele unui artist. Interesele inseamna de la casa de discuri pana la concerte si aparitii in presa, la TV, la radio, tot ce inseamna artistul de la prestatia artistica pana la promovarea ei sub orice forma s-ar produce, de cd sau de aparitii live.

Cateva exemple de actiuni concrete pe care le presupune impresariatul.

Sa presupunem ca avem un artist tanar cu un material. Pentru ca in general nu prea are timp, el isi gaseste un impresar, un om care sa se ocupe de interesele lui – desi, la inceput, poate sa faca asta el insusi. Acel om incepe sa dea telefoane, sa caute case de discuri, sa prezinte materialul artistului respectiv – materialul insemnand un CD demo, o prezentare, fotografii – le impacheteaza si le duce la casa de discuri si le spune: Eu sunt x, sunt impresarul trupei y si asta am sa va prezint. Cum reuseste sa atraga atentia reprezentantilor caselor de discuri depinde de abilitatile lui de comunicare si de expunere a ideii. In paralel, el cauta toate radiourile care ar putea sa promoveze artistul si le prezinta materialul, apoi trece la prezentarea lui in presa.

Care este cea mai buna combinatie de scoli pentru a te putea apuca de impresariat?

Iti spun cazul meu: eu am pornit ca ziarist pe diverstisment, dar in copilarie am facut muzica. Am facut cursuri de canto si de chitara si am participat cam la toate tipurile de manifestari artistice ce se organizau in scoala: cor, cantat la chitara, formatie, dansuri si asa mai departe.

Cand au inceput sa apara casele particulare de discuri – la vremea aceea era doar Electrecord – mi-am dorit foarte mult sa lucrez acolo si am ajuns la Nova Music ca director de promovare. Pe la inceputurile formatiei Vank, dupa ce au lansat clipul la Independent, se pregateau de album, mi-au zis: nu vrei sa ne ajuti? Am zis ba da, dar sa ii si am pornit la drum. Acum sunt impresar.

La vremea respectiva nu exista o scoala de impresari. Acum exista doua in Romania: prima este de stat, la Centrul de Pregatire Profesionala in Cultura, si alta e particulara, apartine Ancai Lupes – Star Management sau Academia de Showbiz.

Poti sa faci un curs de impresar si online, cum fac eu la Berklee College of Music. E putin mai costisitor, dar merita. E util pentru ca vezi si din perspectiva altora cum se face. Daca ramai doar intr-o cutie la un moment dat te plafonezi.

Ce iti trebuie sa iti lansezi o afacere in acest domeniu? Este o investitie mare?

Desi daca pleci cu niste fonduri e mai lesne, am vazut impresari care au plecat asa si cand le-au terminat s-a terminat si cariera lor in impresariat. Dar sa presupunem ca incepi fara. Usor, usor, trebuie sa iti economistesti castigurile pe care le ai prin concerte, prin aparitii TV platite, prin contracte mici de publicitate…

Ce calitati trebuie sa aiba un impresar?

In primul rand, ca sa fii un bun impresar trebuie sa fii un foarte bun psiholog, ca sa te cunosti pe tine si sa stii exact unde esti. Apoi, trebuie sa cunosti artistul. E greu sa lucrezi cu un artist pe care nu il simti sau nu il intelegi.

Daca esti un bun psiholog, poti sa fii si un bun comunicator. Poti sa expui avantajele pe care le are artistul respectiv, indiferent daca e mic sau mare si iti construiesti relatiile.

Alte calitati pe care trebuie sa le aiba un impresar: trebuie sa fii onest, pentru ca minciuna are picioare scurte in orice domeniu, trebuie sa ai o coloana vertebrala dreapta, sa ai niste principii clare, dar sa fii si maleabil. Sa stii sa iti faci un plan de marketing si sa il respecti, dar si sa il ajustezi in functie de evenimentele care apar.

Care este cea mai mare dificultate pe care o intampina un impresar?

Cand refuzi o schimbare. Cand refuzi ca si altii au alte pareri. Deci cele mai mari dificultati le gasesti tot in tine.

Trebuie sa ai deschidere spre nou, sa te adaptezi si sa profiti, pentru ca sunt momente care apar sa te ajute. De exemplu, cand s-a lansat videoclipul de la Varza, in aceeasi perioada, a inceput o campanie impotriva drogurilor. Pentru ca clipul in sine este un clip manifest, am gasit o statistica legata de alcool, arme, droguri si efectele lor asupra tinerilor, am introdus-o in videoclip, care a avut succes maxim. S-a lansat intr-o conjunctura creata nu de noi, ci de exterior. Sunt momente care apar in cotidian si care pot ajuta artistul fara ca el sa miste un deget. Iar cand iti cunosti formatia foarte bine stii cum sa te mulezi pe cerintele pietei.

Cativa impresari pe care ii admiri.
Un exemplu pe care am sa ti-l dau a fost pentru mine foarte mult timp un etalon: Aurel Mitran, impresarul celor de la Holograf, al lui Nicu Alifantis si al lui Andries. Apoi, Anca Lupes, manager impreuna cu Zoli Toth la Sistem. Managerul celor de la U2, care a devenit manager pentru ca era prieten foarte bun cu Bono. Madonna, care se automanageriaza, este un exemplu foarte bun de artist care stie sa profite de moment, de situatiile create.

Exista vreo diferenta intre manager si impresar?

In Romania, nu. Afara, da.

Care?

Managerul tine sub control partea finanaciara, partea de marketing, de vanzari si cea legislativa. Impresarul afara se numeste booking agent si lucreaza cu mai multe locatii si artisti.

Este mai bine ca un artist sa semneze cu o casa de discuri sau sa ramana independent?

Sunt avantaje si dezavantaje de ambele parti. Casele de discuri iti dau o umbrela foarte calduroasa pentru distributie si promovare, dar ele nu investesc in tineri artisti decat rar. Latura indie iti da avantajul de a fi independent. Poti sa iti produci propriul album cu un buget de cinci sau sase mii de euro. Dar trebuie sa stii sa folosesti foarte bine internetul, sa iti creezi prin intermediul lui si al aparitiilor live o baza de fani. La inceput, prestatiile live sunt desigur pe gratis. Trebuie sa creezi ceea ce americanii numesc un “buzz” – mai pe romaneste, un fenomen.

Ce ai fi facut in locul impresarului trupei OCS la Iasi?

Daca eram impresarul lor la un moment dat le-as fi pus frana, as mai fi redus numarul de beri… Dar sunt sunt convinsa ca inainte as fi evitat sa se ajunga in situatia asta, as fi facut orice mi-ar fi stat in putinta ca om, in primul rand, si apoi ca impresar, sa nu se ajunga la asta.

Interviu aparut in Metropotam
Foto: Petru Stratulat… www.umbluliber.com

4 comentarii la „Interviu cu mine in Metropotam.”

  1. Felicitaaaari!
    Foarte tare interviul! Concret,la obiect,bogat in informatii ,dar totodata plin de sensibilitate!Bravo!

    Nico

    Răspunde
  2. Multumesc… Ai avut dreptate: s-a deschis sezonul de „expunere”. O sa-mi mai apara un interviu cat de curand. Am sa-l postez si pe acela imediat ce va aparea…

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Folosim cookies pentru a personaliza conținutul și reclamele, pentru a putea să-ți oferim instrumente de social media și pentru a analiza traficul pe acest site. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Cine suntem?

Adresa site-ului este: https://andreeatalmazan.ro.

Comentarii

Când vizitatorii site-ului lasă un comentariu pe site, colectăm datele care apar în formularul de comentarii și, de asemenea, adresa de IP și tipul de browser pentru a detecta și a preveni spamurile. Un string anonimizat a fost creat din numele adresei tale de email pentru a interoga Gravatar dacă utilizezi serviciul. Politica de protecție a datelor cu caracter personal (privacy policy) este disponibilă aici: https://automattic.com/privacy/. După aprobarea comentariului tău, poza ta de profil va apărea public lângă comentariul tău.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings