“Limba mea e nedesavarsita. Vorbesc in pilde, nu din dorinta de a straluci prin cuvinte, ci din neputinta de a gasi acele cuvinte. Pentru ca nu altfel pot rosti cuvintele adancului.” – Carl Gustav Jung, Cartea Rosie.
Preambul
Magia Scorpionului abia acum incepe sa isi faca simtita prezenta, in special pentru cei care nu au Scorpionul populat in harta natala si astfel influenta acestuia este minima. Pentru ceilalti, provocarile sunt mari si puternice. Este interesanta sincronicitatea prezentarii conferintei cu ingresul lui Saturn in Scorpion.
Fiecare tranzit al lui Saturn in Scorpion a adus dupa sine o noua explorare a partii intunecate din psihicul uman. Si intunecat nu inseamna partea rea, distructiva, razbunatoare. Ci partea nestiuta, pe care cel mai adesea ne temem sa o observam, sa o cercetam, sa o infruntam.
In timp ce gandeam structura acestui material, am primit, in urma unui ritual magic, asa cum este specific Scorpionului, cartea lui Viktor E. Frankl, “Omul in cautarea sensului vietii” si s-a produs una dintre revelatii. Frankl, un fost psihiatru, parinte al logoterapiei, a fost detinut in lagarele naziste. Supravietuirea in aceste conditii si-a asigurat-o asumandu-si rolul de observator si cercetator al psihicului uman in aceste conditii de viata, in care restrictiile, umilinta, teama zilei de maine, boala, sentimetele de neputinta si de speranta izvorate din nestiinta perioadei de detentie au fost un adevarat rezervor de informatii despre psihicul uman.
Atunci am avut o imagine despre aceasta lume: Umanitatea se afla intr-un lagar, in care conditiile exterioare sunt vitrege, lipsa banilor, a hranei, a satisfacerii nevoilor primare, a nevoii de cunoastere sunt limitate sau speculate si duse la extrem, pana la intoxicare. Si in acest lagar urias, din care nu avem unde fugi, nu avem unde sa ne ascundem, ne ramane doar sa ne intoarcem cu fata spre noi insine, spre interiorul nostru, incercand sa dam viata lumii launtrice.
In povestea zodiacului, Scorpionul este locul in care Spiritul se retrage pentru a se recunoaste in urma experientelor pe care le-a trait ca si copil, tanar adult, familist si om social. Este locul ascuns, acel spatiu intim in care coboram simbolic atentia noastra, pentru a cerceta felul in care esenta noastra s-a schimbat, la ce cazne a fost supusa in calatoria sa, care sunt consecintele, ravagiile, castigurile experientei de pana acum.
Scurta oprire in psihologie
In cautarile mele de a intelege ce inseamna psihicul uman, de la filosofie pana la stiinta, cele mai explicite informatii despre structura acestuia le-am gasit in psihanaliza si in psihologia analitica, cele doua ramuri alte stiintei ce se ocupa de psihic.
Prin constient, inteleg acea parte a psihicului in care se regasesc acele lucruri de care suntem constienti intr-un anume interval de timp. Adica suntem constienti ca suntem fiinte umane, ne cunoastem apartenenta la un anumit gen, suntem constienti de spatiul in care ne desfasuram viata, stim care ne sunt dorintele, capacitatile cognitive, cum ne cheama, varsta, ocupatiile s.a.m.d.
Prin subconstient, inteleg acea parte a psihicului uman in care se afla toate informatiile pe care le-am dobandit prin invatare, prin experienta de viata, prin cunoastere si la care putem avea acces prin simpla dorinta, la nevoie. De exemplu, aici se afla inmagazinate informatii precum numele unor persoane, adrese, informatii despre operatiile matematice, definitii sau teoreme, citate etc.
Prin inconstient, inteleg acea parte a psihicului uman in care se afla inmagazinate toate acele informatii pe care le-am trait afectiv, precum relatiile cu parintii sau cu cei care ne-au avut in grija cand eram copii (copilaria mica), toate impulsurile naturale, specifice speciei din care facem parte, toate complexele de inferioritate sau de superioritate, toate complexele de natura sexuala, reprimarile si refularile de orice natura (morala, sociala, religioasa etc.)
Prin inconstient colectiv, inteleg acea parte din psihicul nostru care este in stransa legatura cu inconstientul familiei si al neamului in care ne-am nascut, al poporului de care apartinem, si, nu in ultimul rand, inconstientul intregii umanitati. Continutul acestuia este format de toate experientele mentale si emotionale pe care le-au trait inaintasii nostri, de la parinti pana inapoi la primele fiinte cu constiinta de sine de pe aceasta planeta. Continuturile sale sunt, asa cum le-a definit si le-a descris Jung, “arhetipurile”, de a caror formare inca nu suntem pe deplin informati.
Prin supraconstient, inteleg acea parte din psihicul uman al carei continut este format din marile aspiratii ale fiintei, a legaturii cu Dumnezeu si entitatile superioare, de capacitatile extrasenzoriale precum clarvederea, clarauditia si restul capacitatilor paranormale identificate si definite pana in prezent. La continuturile sale, putem ajunge prin starile modificate de constiinta, dar nu inainte de a parcurge o buna bucata din procesul de cunoastere a inconstientului individual si cel colectiv.
Toate acestea sunt atribute ale Eului individual si nu parti de sine statatoare. Ele se intrepatrund si actioneaza una asupra ceileilalte, in functie de necesitatea de moment sau de perioada de dezvoltare a Eului, a personalitatii si individualitatii.
.
O scurta istoria a tranzitelor lui Saturn prin Scorpion si influenta asupra psihologiei
Scriam intr-o analiza pentru revista “Astrele” ca in tranzitul lui Saturn prin Scorpion din perioada 1894 – 1897, perioada in care a fost insotit si de Uranus, a avut loc “nasterea” unei noi stiinte in domeniul psihicului uman, psihanaliza.
Marele merit al lui Freud este cel de a fi teoretizat si introdus in stiinta ceea ce filosofii au dezbatut pentru secole si anume inconstientul uman, acea parte intunecata in care se depoziteaza amintirile experientelor pe care un om le traieste. Parintele psihanalizei, prin practica terapeutica careia i-a dedicat intreaga viata a pus bazele unei noi forme de terapie, care, in timp, a devenit fundatie pentru alte discipline ale psihologiei care au ca studiu psihicul uman in totalitatea sa, cu activitatile inconstientului. Ulterior, s-au dezvoltat alte curente ca cele ale lui Adler si Jung, psihologia individuala si respectiv psihologia analitica.
In perioada 1924–1926, se naste “Behaviorismul” care a avut la baza descoperirile experientelor de laborator ale lui celebrului om de stiinta de origine rusa Ivan Pavlov. Obiectul de studiu al behavioristilor este comportamentul uman.
In perioada 1954-1957 a avut loc paradigmarea psihologiei sociale, o alta ramura importanta in psihologie.
Si, in fine, in perioada 1983-1986 are loc nasterea “terapiilor de scurta durata” , care au ca scop vindecarea simptomelor nevrotice sau obsesive. Presiunea pe care sistemul de asigurari de sanatate occidental a pus-o asupra terapeutilor, ideea unor terapii de lunga durata nefiind vandabila, intrucat presupuneau prea multi bani si timp prea lung pentru “recuperarea cetatenilor” si reintegrarea lor in societate a dus la o reorganizare a terapiilor psihologice, care sa dureze putin si sa coste pe masura.
Fata mosului si fata babei
Tranzitul lui Saturn prin Scorpion poate fi asociat cunoscutului basm romanesc “Fata mosului si fata babei”. In povestire, un tata de fata vaduv hotaraste sa se recasatoreasca cu o femeie care are, la randul sau, o fata. Noua sotie este mai interesata de banii si siguranta pe care i-o ofera sotul si mai putin de implinirea sentimentului de iubire pe care il presupune orice asociere. Mama vitrega o asupreste pe fiica sotului sau, cautandu-i “nod in papura“, desi aceasta este harnica si ascultatoare. Baba doreste insa ca aceasta sa dispara de acasa pentru ca ea si fiica sa se bucure pe deplin de roadele muncii tatalui ei. Una dintre sarcinile fetei este aceea de a mentine aprins focul in vatra. Femeia insa il stinge intr-o noapte.
Fata, trezindu-se si vazand focul stins, de teama de a nu fi pedepsita, pleaca in cautarea unei surse de foc. Se suie pe acoperisul casei de unde poate observa in zare o lumina care pare a proveni de la un foc. Si pleaca in toiul noptii sa aduca flacara caldurii si lumina in casa parinteasca. In drum, trece prin diverse incercari in care isi dovedeste harnicia si priceperea, devotamentul, curajul si perseverenta, capacitatea de empatie. Pasii o duc spre casa Sfintei Duminici, unde se “angajeaza” ca timp de trei zile si trei nopti sa aibe grija de odraslele Sfintei, care erau serpi, balauri si tot felul de jivine mici si mari. ”Insa, tare in credinta si cu nadejdea la Dumnezeu, fata nu se sperie; ci le ia pe cate una si le ingrijeste cat nu se poate mai bine.” Dupa ce trece perioada, Sfanta Duminica o roaga sa-i pieptene parul si, in timpul acesta, sa scoata din rau acel cufar care va reprezenta plata pentru serviciile sale. Modesta fata isi alege un cufar mic si modest pe care promite sa il deschida doar cand ajunge acasa. Pe drumul de intoarcere, continua sa primeasca recompense pentru munca pe care a depus-o in prima parte a calatoriei. Ajunsa acasa si deschizand cufarul, acesta este plin de aur, diamante si pietre pretioase, care produc o mare bucurie fetei si tatalui sau.
Povestea continua cu aceeasi calatorie, facuta de aceasta data de lenesa fata a babei, care ignora provocarile, este neglijenta fata de copiii Sfintei Duminici, iar cand ajunge acasa cu grandiosul cufar primit ca recompensa, din acesta ies lighioane care le devoreaza pe ea si pe mama sa.
.Povestea si calatoria astrologica
Continuarea in revista Astrele.