Spiritul postcrestin in viziunea jungiana

Textul ce urmeaza reprezinta pasajul final din eseul despre Sine al lui Carl Gustav Jung. In munca sa de cercetare a psihismului uman, Jung a facut o serie de constatari legate de inconstientul personal si inconstientul colectiv, descriindu-l pe cel din urma ca fiind atemporal si al carui continut este format din arhetipurile intregii omeniri, dar si a intregii creatii. Sinele este „ultima frontiera” in cunoasterea de sine, este in stransa legatura cu Divinitatea, iar cunoasterea lui pe deplin presupune o „calatorie” prin tenebrele propriului inconstient. Opiniile lui Jung  s-au modificat sau s-au imbunatatit cu informatii de-alungul carierei sale. Dar ideea ce reiese din acest pasaj final, in viziunea mea, pare a fi la fel de actuala si astazi, la aproape un secol dupa ce a fost exprimata.

„Publicul – in masura in care nu a intors spatele complet traditiei – nu mai doreste de mult sa asculte <mesaje>, ci vrea mai degraba sa afle sensul. Chiar simplele vorbe ce rasuna de la amvon sunt de neinteles si se cer explicate: cum ne-am mantuit prin moartea lui Cristos, cand nimeni nu se simte totusi mantuit? cum e  Cristos un om divin si ce inseamna asta? ce vor sa insemne Sfanta Treime, imaculata conceptie, mancatul trupului si bautul sangelui etc. etc. In ce straniu raport se afla lumea unor atari conceppte cu cea a vietii cotidiene, a carei realitate palpabila e sesizata pe o scara cat se poate de larga de stiintele naturii? Cel putin saisprezece ore din douazeci si patru traim exclusiv in aceasta lume, iar celelalte opt le petrecem intr-o stare cu precadere inconstienta. Unde sau cand se petrece ceva care sa aminteasca macar pe departe de ocurente ca ingeri, miracolul impartasaniei, imparatia cerurilor, invierea mortilor etc? Iata de ce a fost o adevarata descoperire cand s-a aflat ca in cursul starii de somn, lipsite de constienta, survin intervale numite <vise> si ca in acestea se observa cateodata scena care au o asemanare deloc neglijabila cu motivele mitice. Miturile sunt povestiri fantasticesi se refera tocmai la toate aceste lucruri care sunt foarte adesea si obiecte de credinta.

In lumea cotidiana a constientului nu exista, desigur, nimic asemanator, adica, mai precis: pana in 1933, am putea spune ca numai unii psihopati au fost gasiti in posesia unor fragmente mitologice vii. Dupa aceasta data, lumea eroilor si a monstrilor s-a intins ca un foc pustiitor peste natiuni intregi, ceea ce a dovedit ca mitul si lumea sa stranie nu si-au pierdut nimic din vitalitate, nici macar in secolele ratiunii si luminilor. Daca in ziua de azi conceptele metafizice nu mai au putere de fascinatie, asta nu se datoreaza in nici un caz lipsei de arhaism si primitivitate a sufletului european, ci exclusiv faptului ca simbolurile de pana acum nu exprima acele lucruri rezultate din evolutia crestina multiseculara a constiintei care, venind din inconstient, isi cer acum dreptul de a se exprima. Este vorba de un adevarat antimimon pneuma, un antispirit de aroganta, isterie, confuzie, amoralitate criminala, de surogate de arta, de balbaieli filosofice si escrocherii utopice, numai bune sa indopi cu ele en gros pe omul maselor de azi. Asa arata spiritul postcrestin!” (Antologie- Puterea Sufletului – Prima parte – Editura „Anima”, 1994)

Idee: setea de cunoastere si de mistic a omului a facut ca, in prezent, sa existe mai multe forme de „decriptare” a mesajelor crestine „multiseculare” cum le numeste Jung. Dar oare ele reprezinta cu adevarat profundul insteles al simbolurilor sacre? Cert este ca oameni inghit pe nemestecate orice li se serveste, tocmai pentru a-si domoli setea de mistic. Iar rezultatul este exprimat in ultima propozitie. Parte din vina le revine oamenilor Bisericii care inca trag cu dintii de adevarurile ascunse in cartile vechi. Dar, pentru ca nu au nici un interes sa scaota la lumina ceea ce exista, le convine existenta speculantilor! Le convine de minune!

Sa va fie de folos!

Andreea

Un comentariu la „Spiritul postcrestin in viziunea jungiana”

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Folosim cookies pentru a personaliza conținutul și reclamele, pentru a putea să-ți oferim instrumente de social media și pentru a analiza traficul pe acest site. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Cine suntem?

Adresa site-ului este: https://andreeatalmazan.ro.

Comentarii

Când vizitatorii site-ului lasă un comentariu pe site, colectăm datele care apar în formularul de comentarii și, de asemenea, adresa de IP și tipul de browser pentru a detecta și a preveni spamurile. Un string anonimizat a fost creat din numele adresei tale de email pentru a interoga Gravatar dacă utilizezi serviciul. Politica de protecție a datelor cu caracter personal (privacy policy) este disponibilă aici: https://automattic.com/privacy/. După aprobarea comentariului tău, poza ta de profil va apărea public lângă comentariul tău.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings